Kraków Airport w kryzysie: tylko 5% pasażerów w lutym 2021 roku

Kraków Airport w kryzysie: tylko 5% pasażerów w lutym 2021 roku

Sytuacja na krakowskim lotnisku zmienia się diametralnie – jeszcze niedawno miejsce to tętniło życiem, dziś obsługuje zaledwie ułamek dawnych podróżnych. Dla mieszkańców regionu to nie tylko statystyka, ale realna zmiana codzienności i wyzwań, z jakimi muszą mierzyć się zarówno pracownicy portu, jak i pasażerowie.

Ruch pasażerski – skala spadku

W lutym 2021 roku Kraków Airport przyjął nieco ponad 33 tysiące osób. To zaledwie 5% liczby podróżnych obsłużonych w analogicznym okresie roku poprzedniego – tak radykalny spadek odzwierciedla wpływ pandemii na branżę lotniczą. Dla porównania, jeszcze w styczniu ubiegłego roku przez terminal przewinęło się ponad 629 tysięcy pasażerów, a miesiąc później – już 654 tysiące. Przed pandemią prognozowano, że w całym 2020 roku lotnisko obsłuży nawet 9 milionów osób. Plany te pokrzyżował rozwój sytuacji epidemiologicznej.

Realne wyzwania początku 2021 roku

Choć w styczniu bieżącego roku ruch w Kraków Airport wyniósł 54,3 tysiąca pasażerów, luty przyniósł znaczący spadek – o ponad 20 tysięcy osób mniej. Utrzymywanie się tej tendencji oznacza, że powrót do dawnych statystyk nie nastąpi szybko. Z danych wyraźnie wynika, że odbudowa ruchu lotniczego pozostaje poważnym wyzwaniem, które przekłada się również na lokalny rynek pracy i usługi związane z obsługą podróżnych.

Utrzymanie funkcjonowania mimo przeciwności

W minionych tygodniach personel lotniska stanął przed kolejnym testem – intensywne opady śniegu i silne mrozy wymagały nieustannej pracy służb technicznych. Jak podkreśla prezes portu Radosław Włoszek, dzięki zaangażowaniu zespołów odpowiedzialnych za utrzymanie pasa i infrastruktury, lotnisko mogło działać nawet podczas najtrudniejszych warunków pogodowych. Specjalistyczny sprzęt do odśnieżania oraz całodobowa gotowość pozwoliły zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość operacji lotniczych.

Nowe zasady podróżowania – szybkie wdrożenie testów na miejscu

Zmiany w przepisach, m.in. wprowadzone przez Królestwo Niderlandów, spowodowały konieczność przedstawiania negatywnego wyniku testu antygenowego przed podróżą. Kraków Airport niemal natychmiast udostępnił pasażerom możliwość wykonania szybkiego testu już na terenie portu. Punkt diagnostyczny prowadzony przez Centrum Medyczne iMed24 obsłużył 2514 osób, co pokazuje, jak bardzo nowe procedury wpisały się w codzienność osób korzystających z połączeń lotniczych.

Krakowskie lotnisko – co dalej?

Minione miesiące to okres nieustannej adaptacji do zmieniających się regulacji i trudnych warunków atmosferycznych. Pracownicy lotniska każdego dnia podejmują działania mające na celu zapewnienie podróżnym bezpieczeństwa oraz możliwości realizacji planowanych lotów. Tylko dzięki połączeniu wysiłku wielu zespołów oraz wdrażaniu nowych rozwiązań, port lotniczy pozostaje dostępny dla tych, którzy muszą podróżować.