Tunel do Mistrzejowic prawie gotowy: kluczowy etap budowy zakończony

Tunel do Mistrzejowic prawie gotowy: kluczowy etap budowy zakończony

Realizacja tunelu w sercu Krakowa, jako część inwestycji w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic, stanowi jedno z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w regionie. Niedawno ekipa budowlana z firmy Gülermak dokonała przełomowego kroku, przerywając południowy odcinek tunelu, zaledwie kilka metrów przed zakończeniem drążenia.

Techniczne wyzwania i postępy

Kluczową rolę w realizacji projektu odgrywają trzy koparki typu Long Arm, które w sześciodniowym tygodniu pracy, od godziny 6:00 do 23:00, usuwają średnio 600 m³ ziemi na dzień. Dzięki obniżeniu poziomu wód gruntowych udało się uniknąć opóźnień i utrzymać niezwykle szybkie tempo prac, jak na miejskie warunki. Kierownik projektu, Wojciech Janosz z firmy Gülermak, podkreśla, że takie postępy były możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod inżynieryjnych.

Podstropowa metoda budowy

Drążenie tunelu, które rozpoczęło się z końcem stycznia, wykorzystuje metodę podstropową, idealną dla gęsto zabudowanych obszarów miejskich, gdzie tradycyjne odkrywkowe wykopy są niemożliwe. Proces budowy obejmuje wykonanie ścian szczelinowych i płyt górnych, które tworzą stabilny strop. Po ich ukończeniu, pod istniejącym stropem, ziemia jest usuwana bez konieczności dodatkowego zabezpieczania wykopu od góry. Fundamenty ścian szczelinowych sięgają od 15 do 22 metrów poniżej poziomu terenu, w zależności od uwarunkowań geologicznych i hydrologicznych.

Aktualny stan budowy

Obecnie ponad kilometr tunelu jest już gotowy, a prace zbliżają się do końca w rejonie ulicy Pilotów. Zakończenie drążenia planowane jest na początek grudnia. Całkowita długość tunelu ma wynieść 1230 metrów, obejmując różne odcinki, takie jak tunel wzdłuż ulic Młyńskiej Bocznej i Bohaterów Wietnamu, a także podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu.

Przygotowania do budowy przepompowni

Inżynierowie z Gülermak równocześnie przygotowują się do budowy przepompowni wód opadowych, która będzie położona 4 metry poniżej przyszłego torowiska. Ze względu na umiejscowienie tunelu kilkanaście metrów pod ziemią, naturalny odpływ wód deszczowych jest niewykonalny. Przepompownia odegra kluczową rolę w zarządzaniu wodami, zapobiegając potencjalnym zalaniom torowiska i uszkodzeniom infrastruktury.

Systemy odwodnienia i przyszłe prace

System odwodnienia tunelu będzie wyposażony w automatyczne czujniki poziomu wody, które uruchomią pompy w przypadku intensywnych opadów, zapewniając bezpieczeństwo i ciągłość ruchu tramwajów. Po zakończeniu budowy tunelu nastąpi etap montażu kluczowych instalacji, takich jak izolacje przeciwwodne, torowiska i systemy bezpieczeństwa. Testy funkcjonalne oraz odbiory techniczne potwierdzą gotowość trasy do eksploatacji, co zaplanowano na przyszły rok.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa