Kraków w nowej erze transportu: 30 niskopodłogowych tramwajów za 560 mln zł!

W nadchodzących latach mieszkańcy Krakowa będą mogli cieszyć się podróżami nowoczesnymi, komfortowymi tramwajami, które będą nie tylko niskopodłogowe, ale również klimatyzowane. Miasto podpisało kontrakt o wartości niemal 560 milionów złotych na dostawę 30 nowych pojazdów, co znacznie poprawi jakość transportu publicznego.
Podpisanie kontraktu na nowe pojazdy
18 sierpnia stało się kluczowym dniem dla krakowskiego transportu publicznego. To właśnie wtedy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie zawarło umowę z bydgoską firmą Pesa. Na mocy tej umowy, do miasta trafi 30 nowych tramwajów o długości przekraczającej 33 metry. Innowacyjność projektu polega na tym, że są to pierwsze od lat dwukierunkowe tramwaje zakupione przez MPK. Dzięki temu będą mogły kursować również tam, gdzie brak pętli do zawracania.
Cechy innowacyjnych tramwajów
Nowe tramwaje to odpowiedź na potrzeby współczesnych pasażerów. Każdy z nich będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. W tramwajach znajdą się także platformy oraz przestrzeń dla wózków inwalidzkich, co zwiększy dostępność transportu publicznego dla osób o ograniczonej mobilności.
Plan realizacji dostaw
Dostarczenie nowych tramwajów nie nastąpi natychmiastowo. Według harmonogramu, pierwszy z nich pojawi się na krakowskich torach w 2028 roku, a ostatni z całej partii – w 2029 roku. Całkowity koszt inwestycji wynosi 558,5 miliona złotych netto. Dzięki dofinansowaniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS, miasto otrzymało niemal 74 miliony złotych wsparcia, co znacząco odciąży budżet miasta.
Plany na przyszłość
Kraków nie poprzestaje na jednym projekcie. MPK złożyło wnioski o pożyczki preferencyjne z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w wysokości 750 milionów złotych. Środki te mają posłużyć do zakupu kolejnych 60 tramwajów, z czego 30 to pojazdy jednokierunkowe o długości ponad 43 metry, a pozostałe 30 to tramwaje o długości ponad 33 metry. Ramowe umowy na te zakupy zostały również zawarte z firmą Pesa, co potwierdza długofalową współpracę między przedsiębiorstwami.