Kraków w rytmie improwizacji: Sacrum Profanum 2025 odkrywa nowe muzyczne horyzonty

Kraków w rytmie improwizacji: Sacrum Profanum 2025 odkrywa nowe muzyczne horyzonty

Już tej jesieni Kraków ponownie wpisze się na kulturalną mapę Europy, goszcząc 23. odsłonę cenionego festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum. Wydarzenie to co roku przyciąga nie tylko miłośników nowoczesnych brzmień, ale także wszystkich ciekawych artystycznych eksperymentów. Edycja 2024 przynosi wyjątkowe podejście – organizatorzy postawili na improwizację oraz redefinicję klasycznego formatu koncertów.

Festiwal muzyki innej niż wszystkie

Tegoroczne Sacrum Profanum to znacznie więcej niż tradycyjne występy sceniczne. Twórcy programu podkreślają, że ich celem jest zaskoczenie publiczności i zaproszenie jej do współtworzenia niepowtarzalnych muzycznych przeżyć. W ramach festiwalu artyści zmierzą się z tematami bliskimi współczesnemu odbiorcy: od relacji człowieka z naturą, przez pamięć i obecność, aż po troskę o siebie i refleksję nad upływającym czasem. Każdy koncert ma być okazją do głębszego namysłu nad otaczającą rzeczywistością.

Instalacja dźwiękowa w centrum tegorocznych wydarzeń

Jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów Sacrum Profanum będzie prezentacja instalacji dźwiękowej Konrada Smoleńskiego „Everything Was Forever Until It Was No More”. To dzieło, które zdobyło międzynarodowe uznanie, m.in. podczas Biennale w Wenecji, opiera się na potężnych dźwiękach spiżowych dzwonów zestawionych z elektroniką. Przestrzeń wokół instalacji stanie się miejscem codziennych muzycznych eksperymentów – tzw. InstaImprowizacji.

Na scenie pojawią się wybitni artyści reprezentujący różne nurty i kultury muzyczne, którzy dotąd nie mieli okazji współpracować. Wśród zaproszonych twórców znalazły się takie osobowości, jak Marek Pospieszalski, Jérôme Noetinger, Colin Webster, Marshall Trammell i Maja Ratkje. Każda sesja improwizacyjna zapowiada się jako zaskakujące spotkanie twórczych osobowości.

Spotkania muzyki z literaturą i dźwiękowe pojedynki

Warto zwrócić uwagę na kolejne, niecodzienne pomysły programowe. Uczestnicy doświadczą muzycznej rywalizacji pomiędzy duetem Malediwy a Colinem Websterem i Borją Díazem – to zderzenie stylistyk i energii zapewni moc artystycznych emocji. Częścią festiwalu będą także koncerty inspirowane wielkimi dziełami literatury. Maja Ratkje i Stian Westerhus zaprezentują kompozycje na motywach szekspirowskich sonetów, a Jakob Kullberg przygotował utwory oparte na tekstach Ezry Pounda. Fani muzyki tradycyjnej również znajdą coś dla siebie – zespół La Baracande przeniesie zgromadzonych w świat lamentacji z regionu Górnej Loary.

Kraków – przestrzeń dla dźwięku i świętowania

Nie zabraknie wydarzeń, które uwydatnią piękno krakowskiego pejzażu. O wschodzie i zachodzie słońca, przy kopcu Kraka oraz na Błoniach, publiczność usłyszy czteroczęściową kompozycję Stephena O’Malleya „You Origin” na rogi alpejskie. To właśnie w tych nietypowych lokalizacjach muzyka połączy się z naturą i historią miasta, pozwalając uczestnikom doświadczyć czegoś zupełnie nowego.

Szczególnym punktem programu będzie Marsz Niepodległej Muzyki, zaplanowany na dzień 11 listopada. Wspólne świętowanie wolności z udziałem Krakow Improvisers Orchestra to propozycja dla wszystkich, którzy chcą połączyć obywatelską dumę z radością płynącą z improwizowanej muzyki.

Co zyskają mieszkańcy i goście festiwalu?

Sacrum Profanum to nie tylko gratka dla fanów nowatorskich dźwięków, ale okazja do spotkania światowej sławy artystów, poznania inspirujących historii i odkrywania muzyki poza salą koncertową. Festiwal pokazuje, że współczesna sztuka może być bliska każdemu i otwierać przestrzeń do własnych przeżyć oraz refleksji. Kraków po raz kolejny staje się areną twórczych spotkań, które zostają w pamięci na długo po ostatnim dźwięku.