Nowa Huta zyska nowoczesną halę serwisową dla tramwajów!

Nowa Huta zyska nowoczesną halę serwisową dla tramwajów!

W poniedziałek, 21 października, oficjalnie zakończono prace modernizacyjne w hali SO2, należącej do zajezdni tramwajowej Nowa Huta przy ulicy Ujastek. W wydarzeniu uczestniczył zastępca prezydenta miasta Krakowa, Stanisław Kracik. Tym samym zamknięto kilkuletni proces unowocześniania obiektów tej kluczowej dla komunikacji miejskiej infrastruktury.

Unowocześnienie zajezdni – krok ku przyszłości

Hala SO2 przeszła gruntowną modernizację, której celem było podniesienie standardów technicznych i przystosowanie zaplecza do obsługi nowoczesnych tramwajów dwukierunkowych. Miasto Kraków już w sierpniu bieżącego roku podpisało umowę z firmą PESA Bydgoszcz na dostawę 30 takich pojazdów. Zgodnie z planem, pierwszy z nowych tramwajów ma pojawić się na krakowskich torach w 2028 roku. Modernizacja hali umożliwi sprawne przyjmowanie i obsługę tej zaawansowanej floty.

Nowe funkcje hali SO2 – centrum serwisowe tramwajów

Zmodernizowana hala SO2 stanie się strategicznym punktem serwisowania wszystkich tramwajów eksploatowanych przez krakowski MPK SA. Zespół techniczny będzie odpowiadał za wymianę kluczowych elementów, takich jak silniki, przetwornice czy kontenery dachowe, a także za bieżące naprawy powypadkowe. Przewidziano również stanowiska, na których wykonywane będą prace związane z naklejaniem reklam na pojazdy.

Przemyślana modernizacja i rozbudowa infrastruktury

Prace rozpoczęły się z początkiem stycznia 2021 roku i objęły nie tylko samą halę, ale także otoczenie zajezdni. Powstała specjalna wiata chroniąca tramwaje, a układ torowy został rozbudowany, zwiększając możliwości operacyjne bazy. Od podstaw zbudowano nowe drogi dojazdowe oraz plac manewrowy, co usprawni ruch wewnętrzny i logistykę.

Ekologiczne innowacje na terenie zajezdni

Nowa Huta stawia także na rozwiązania proekologiczne. Dach hali SO2 został wyposażony w system grzewczy, dzięki któremu śnieg i lód nie zalegają w newralgicznych miejscach połączeń nawierzchni. Na pokryciu dachowym znalazły się również panele fotowoltaiczne, które wspierają zasilanie obiektu energią odnawialną. Dodatkowo, zbudowano podziemny zbiornik służący do gromadzenia oraz retencji deszczówki, ograniczając negatywny wpływ na środowisko.

Szeroki zakres inwestycji na przestrzeni lat

Ostatnie lata przyniosły szereg zmian na terenie całej zajezdni Nowa Huta. Oddano do użytku nowe pomieszczenia socjalne dla personelu, a hala codziennej obsługi została wyposażona w myjnię, która korzysta z odzyskiwanej wody opadowej. Powstała także specjalistyczna hala tokarki podtorowej, wykorzystywana podczas konserwacji pojazdów szynowych. Wjazdy i wyjazdy zostały przebudowane, a liczba torów postojowych zwiększyła się o 12, co pozwoliło na lepsze zarządzanie taborem.

Wyraźne korzyści dla miasta i mieszkańców

Nowoczesne rozwiązania wdrożone w zajezdni Nowa Huta przynoszą mierzalne efekty. Poprawa infrastruktury przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu dla pracowników oraz kierujących tramwajami. Wprowadzenie paneli fotowoltaicznych i systemów gospodarowania wodą redukuje koszty energii i ogranicza zużycie zasobów naturalnych. Mieszkańcy mogą oczekiwać sprawniej funkcjonującej komunikacji miejskiej, a inwestycje w ekologiczne technologie to krok w stronę bardziej zrównoważonego miasta.

Nowa Huta gotowa na komunikacyjną przyszłość

Zakończona modernizacja hali SO2 zamyka etap gruntownych zmian w zajezdni tramwajowej przy ulicy Ujastek. Obiekt jest teraz w pełni przygotowany do obsługi nowoczesnych pojazdów i wyzwań, jakie niesie rozwój transportu miejskiego w Krakowie. Skorzystają na tym zarówno pasażerowie, jak i pracownicy MPK. Całość inwestycji stanowi przykład efektywnego połączenia troski o komfort życia mieszkańców, bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa