Nowa ścieżka rowerowa otwarta przy ul. Brożka w Krakowie
Niedawno zakończono budowę nowoczesnej ścieżki rowerowej na północnej części ulicy Jana Brożka w Krakowie. To przedsięwzięcie, zrealizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, zostało wsparte finansowo przez Fundusze Europejskie, które przeznaczyły na ten cel 1 069 758,42 zł. W uroczystości otwarcia nowej infrastruktury uczestniczył Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.
Nowa trasa rowerowa w Dzielnicy XIII Podgórze
Ścieżka rowerowa, będąca częścią nowej infrastruktury, została zlokalizowana w Dzielnicy XIII Podgórze. Przebiega wzdłuż ulic Wadowickiej i Brożka, integrując się z istniejącymi trasami rowerowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi na tych ulicach. Całkowita długość nowego odcinka wynosi 393 metry. To strategiczne połączenie zwiększa dostępność i komfort poruszania się po tej części miasta.
Inwestycja w przyjazne miasto
Nowa ścieżka to krok w kierunku uczynienia Krakowa miejscem bardziej dostępnym dla ludzi w każdym wieku oraz dla różnych środków transportu. Choć długość nowej trasy wynosi zaledwie około 400 metrów, znacząco poprawia ona bezpieczeństwo i wygodę użytkowników, łącząc istniejące trasy przy ulicach Wadowickiej i Brożka. Stanisław Mazur podkreślił, że to niewielka, aczkolwiek istotna inwestycja w lokalną infrastrukturę.
Zakres prac i dodatkowe udogodnienia
Oprócz budowy samej ścieżki rowerowej, projekt obejmował szereg prac dodatkowych. Przebudowano dojścia do przychodni ZUM MPK oraz schody i pochylnie, wyposażając je w nowe poręcze. Modernizacji poddano dwie wiaty przystankowe, zmodernizowano kolidujące sieci, a także zbudowano kanał technologiczny oraz nowoczesne oświetlenie. Dodatkowo, zadbano o zieleń miejską, a system odprowadzania deszczówki został usprawniony, kierując wodę do kanalizacji deszczowej lub na tereny zielone.
Ekologiczne korzyści i zmiana nawyków transportowych
Kluczowym celem tej inwestycji jest zachęcenie mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń transportowych poprzez stworzenie bezpiecznych i bezkolizyjnych połączeń komunikacyjnych. Ma to również pozytywnie wpłynąć na jakość powietrza w mieście, zmniejszając emisję zanieczyszczeń pochodzących z transportu indywidualnego.
Całkowity koszt realizacji inwestycji wyniósł około 2,3 miliona złotych. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Priorytetu 3 Fundusze Europejskie dla transportu miejskiego, będącego częścią Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM 2021-2027), w ramach Działania 3.1 Transport miejski – ZIT, Typ projektu A.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
