Nowe perony przyspieszą podróże na trasie Kraków – Tunel!
Modernizacja linii kolejowej numer 8, obejmującej trasę Kraków Główny – Tunel, przyniesie znaczące korzyści dla pasażerów i przewoźników. Prędkość pociągów na tej trasie zostanie podniesiona do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o 3 minuty. Projekt przewiduje kompleksową wymianę torów, modernizację sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem, co zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo na tej kluczowej trasie łączącej Małopolskę z Warszawą i innymi regionami. Inwestycja jest częścią Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Inwestycja o wartości ponad 105 mln zł
Umowa na realizację prac na linii kolejowej nr 8 została podpisana z firmą PORR S.A., która na jej wykonanie ma 12 miesięcy. Wartość projektu wynosi ponad 105 mln zł netto. Celem tej inwestycji jest przede wszystkim poprawa obsługi pociągów oraz zwiększenie dostępności do kolei na ważnym odcinku prowadzącym z Krakowa na północ kraju. Planowane działania obejmują wymianę torów i rozjazdów, modernizację 6 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę elementów sieci trakcyjnej. W wyniku tych prac znikną obecne ograniczenia prędkości pociągów, co przyczyni się do lepszego zarządzania ruchem i poprawi bezpieczeństwo.
Nowoczesne udogodnienia dla podróżnych
Unowocześnienie linii kolejowej nr 8 obejmie również infrastrukturę dla pasażerów. Zostanie zbudowany nowy peron na stacji Miechów, a istniejące perony w Smrokowie oraz krakowskich Batowicach będą zmodernizowane i podwyższone. Dodatkowo, planowana jest budowa nowego peronu na przystanku w Zastowie wraz z wydłużeniem kładki nad torami. Wszystkie te zmiany mają na celu zwiększenie komfortu podróżowania oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Nowoczesne wiaty, ławki i tablice informacyjne znacznie poprawią wygodę korzystania z tych obiektów. Użytkownicy stacji i przystanków skorzystają również z nowego, energooszczędnego oświetlenia.
Nowe technologie w zarządzaniu ruchem
Rozwój linii kolejowej nr 8 to także wdrażanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem. Już w zeszłym roku rozpoczęto prace nad instalacją zaawansowanych urządzeń, które umożliwią zdalne zarządzanie ruchem na trasie od Krakowa Batowic do stacji Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Nowe technologie zwiększą bezpieczeństwo i niezawodność transportu kolejowego, a także ułatwią prowadzenie ruchu pociągów. Oba projekty są współfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co przyczyni się do ogólnej poprawy warunków transportu kolejowego w Polsce, zmniejszenia ryzyka awarii oraz zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa.