Rewolucja na ul. Piastowskiej: Przebudowa, która zmieni Kraków!

Rewolucja na ul. Piastowskiej: Przebudowa, która zmieni Kraków!

Mieszkańcy północno-zachodniej części Krakowa muszą przygotować się na duże zmiany w rejonie ul. Piastowskiej. Władze miasta zapowiedziały szeroko zakrojoną modernizację tej ważnej arterii, obejmującą Dzielnice Krowodrza oraz Zwierzyniec. Przebudowa ma przynieść nie tylko nową infrastrukturę drogową, ale również poprawę bezpieczeństwa, komfortu i estetyki całego obszaru. Kluczowe prace przygotowawcze ruszą jeszcze w tym roku.

Kalendarz inwestycji i utrudnienia dla kierowców

Rozpoczęcie robót zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku, jednak początkowe działania nie spowodują większych utrudnień dla uczestników ruchu. Sytuacja ulegnie zmianie w połowie stycznia 2026 roku, gdy rozpocznie się przebudowa podziemnych instalacji. Na tym etapie przewidziano zamknięcie jednego z pasów ruchu oraz wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinku od al. 3 Maja do mostu na Rudawie. Mieszkańcy i kierowcy powinni przygotować się na konieczność wyboru alternatywnych tras.

Nowoczesna ulica Piastowska i zmiany dla rowerzystów oraz pieszych

Zmodernizowana ul. Piastowska będzie dostosowana do potrzeb wszystkich użytkowników. Obok nowej jezdni powstaną szerokie, wygodne chodniki oraz pełnowymiarowa droga rowerowa, która zastąpi dotychczasowy pas dla rowerów. Projekt przewiduje wyraźne oddzielenie ruchu pieszych i rowerzystów, co ma zapewnić większe bezpieczeństwo na tym ruchliwym odcinku.

Przebudowa skrzyżowań i infrastruktury komunikacyjnej

Istotną część inwestycji stanowi modernizacja skrzyżowań ul. Piastowskiej z al. 3 Maja, a także z ulicami Mydlnicką i Igrców. W sąsiedztwie tych punktów powstaną nowe przystanki autobusowe. Po wschodniej stronie ulicy przewidziano szeroki na 3,5 metra chodnik oraz drogę rowerową o szerokości 2,5 metra, natomiast po stronie zachodniej powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Przed Centrum Muzyki zaplanowano nową nawierzchnię oraz dodatkowe miejsca postojowe, zgodne z projektem nowej siedziby instytucji. Modernizacji doczeka się także system odwodnienia i oświetlenie uliczne.

Parametry techniczne przebudowy oraz wpływ na komunikację miejską

Projekt przewiduje budowę jezdni o szerokości 6 metrów, z możliwością stopniowego poszerzenia do 9 metrów w kierunku północnym. Przed mostem nad Rudawą pasy ruchu zostaną poszerzone do 3,75 metra, co umożliwi autobusom komunikacji miejskiej zatrzymywanie się bez zakłócania płynności przejazdu innym pojazdom.

Ochrona zieleni i działania ekologiczne

Prace modernizacyjne uwzględniają również kwestie przyrodnicze. Konieczna będzie wycinka 34 drzew, przesadzenie 8 oraz posadzenie 3 nowych drzew i ponad dwóch tysięcy krzewów. Działania związane z zielenią mają rozpocząć się po 6 stycznia 2026 roku, tak aby zapewnić najlepsze warunki do przesadzeń i zachować jak najwięcej istniejących nasadzeń.

Realizację inwestycji koordynują wspólnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz Wodociągi Miasta Krakowa. Zakończenie wszelkich robót przewidziano na sierpień 2026 roku. Dzięki tej przebudowie mieszkańcy Krakowa zyskają bezpieczniejszą, bardziej funkcjonalną i przyjazną przestrzeń miejską w jednym z kluczowych rejonów miasta.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa