Tramwaje na Górkę Narodową biją rekordy popularności w Krakowie
Linia tramwajowa na Górkę Narodową stała się kluczowym elementem miejskiego transportu, obsługującym miesięcznie około 750 000 pasażerów. Codziennie tramwaje pokonują dystans rzędu 63 000 kilometrów na trasie „Krowodrza Górka P+R” – „Górka Narodowa P+R”. To sprawia, że jest to jeden z najbardziej intensywnie użytkowanych odcinków komunikacji miejskiej w regionie.
Składy i typy tramwajów
Zarówno w dni robocze, jak i w weekendy, na trasie kursują różne linie tramwajowe. Linie nr 18 i nr 50 obsługiwane są przez nowoczesne wagony Stadler Tango, znane jako „Lajkoniki”, a czasami przez Bombardier NGT 8 i Pesa, czyli popularne „Krakowiaki”. Linia zastępcza nr 75 wykorzystuje wagony EU8N oraz składy E1+C3. W dni powszednie na trasę wyrusza 51 składów, podczas gdy w weekendy liczba ta spada do 20.
Intensywność kursów
Miesięczna liczba kursów tramwajowych wynosi około 15 000. Warto podkreślić, że każdy kurs przyczynia się do osiągnięcia łącznej liczby przejechanych kilometrów, wynoszącej 63 000 miesięcznie. To pokazuje, jak intensywnie wykorzystywana jest ta linia przez mieszkańców miasta.
Popularne przystanki
Wśród najbardziej obleganych przystanków na trasie znajdują się „Papierni Prądnickich” i „Pachońskiego P+R”, które dziennie obsługują około 6 000 pasażerów. Kolejne w rankingu popularności są „Górka Narodowa P+R” oraz „Siewna Wiadukt” z około 4 000 pasażerów każdego dnia. To pokazuje, jak ważnym węzłem komunikacyjnym stała się ta trasa dla mieszkańców.
Historia i rozwój linii
Trasa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej została oficjalnie otwarta 2 września 2023 roku. Początkowo tramwaje kursowały tylko do przystanku „Papierni Prądnickich”. Natomiast 8 stycznia 2024 roku otwarto dworzec przesiadkowy „Górka Narodowa P+R”, wprowadzając parking P+R z możliwością zaparkowania 465 pojazdów. To znacznie ułatwiło mieszkańcom korzystanie z transportu publicznego i przyczyniło się do wzrostu popularności tej linii.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
