Tunel do Mistrzejowic: kluczowy etap budowy zakończony

Tunel do Mistrzejowic: kluczowy etap budowy zakończony

Inwestycja w budowę tunelu w centrum Krakowa, będącego częścią projektu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic, stanowi jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie. Niedawno budowniczowie z firmy Gülermak odnotowali znaczący postęp, przebijając się przez południowy tunel, pozostawiając tylko kilka metrów do jego pełnego ukończenia.

Intensywne prace przy użyciu zaawansowanego sprzętu

Prace na budowie prowadzone są z wykorzystaniem trzech koparek typu Long Arm, które działają sześć dni w tygodniu, od godziny 6.00 do 23.00. Dzięki temu codziennie wydobywanych jest około 600 m³ urobku. Kluczowym elementem utrzymania wysokiego tempa prac było wcześniejsze obniżenie poziomu wód gruntowych, co pozwoliło uniknąć przestojów, co w gęsto zaludnionym obszarze miejskim jest nie lada osiągnięciem.

Technologia budowy tunelu dostosowana do wymagających warunków miejskich

Projekt obejmuje ponad kilometr podziemnego przejścia, które sięga na głębokość 14 metrów. Wykorzystano metodę podstropową, która jest idealna w środowisku miejskim, gdzie gęsta zabudowa uniemożliwia wykonywanie wykopów odkrywkowych. Na początek powstały ściany szczelinowe oraz płyty górne, które tworzą stabilny strop, a następnie przystąpiono do usuwania ziemi spod tego stropu, eliminując potrzebę dodatkowych zabezpieczeń od góry.

Zaawansowana infrastruktura odwodnieniowa

Równocześnie z budową tunelu, inżynierowie z firmy Gülermak pracują nad przygotowaniem terenu pod budowę przepompowni wód opadowych. Ta infrastruktura zostanie umieszczona 4 metry poniżej przyszłego torowiska, co jest niezbędne do odprowadzania wód deszczowych i roztopowych z tunelu. Przepompownia będzie wyposażona w automatyczne czujniki poziomu wody, które uruchomią pompy w przypadku intensywnych opadów, zapewniając bezpieczne funkcjonowanie systemu nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Prace wykończeniowe i przygotowania do uruchomienia

Po zakończeniu budowy tunelu, projekt przejdzie w fazę wykończeniową, podczas której zainstalowane zostaną kluczowe elementy infrastruktury, takie jak izolacje przeciwwodne, torowiska, sieć trakcyjna oraz systemy bezpieczeństwa, w tym wentylacja oraz monitoring. Po zakończeniu tych prac nastąpi etap testów funkcjonalnych, które obejmą sprawdzanie działania pomp, systemów sterowania ruchem i zasilania. Wszelkie odbiory techniczne zostaną przeprowadzone zgodnie z projektem i normami bezpieczeństwa, aby zapewnić pełną gotowość tunelu do eksploatacji w nadchodzącym roku.

Specyfikacja techniczna tunelu

Całkowita długość tunelu wyniesie 1230 metrów. Obejmuje on różne sekcje, takie jak tunel wzdłuż ul. Młyńskiej Bocznej i ul. Bohaterów Wietnamu o długości 50,79 m oraz podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu o długości 66,6 m. Cała struktura została zaprojektowana z myślą o efektywności i bezpieczeństwie, co jest kluczowe dla przyszłego funkcjonowania Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa