600 milionów złotych na rewolucję drogową: Zakopianka zyska nowe życie!

600 milionów złotych na rewolucję drogową: Zakopianka zyska nowe życie!

Codzienne utrudnienia na Zakopiance, jednej z najbardziej uczęszczanych tras regionu, wkrótce mogą przejść do historii. Rząd przeznaczył 600 milionów złotych na szeroko zakrojony program modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej między Krakowem a Myślenicami. Co dokładnie się zmieni i jak wpłynie to na komfort mieszkańców oraz podróżnych?

Nowe drogi lokalne i poprawa bezpieczeństwa

Jednym z głównych celów zapowiedzianej inwestycji jest skuteczne odciążenie ruchliwej Zakopianki. Jak wyjaśnia Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, planowane działania obejmują budowę dodatkowych dróg lokalnych wzdłuż trasy, co pozwoli lokalnym mieszkańcom na ominięcie głównej arterii w codziennych podróżach. Pozwoli to nie tylko skrócić czas przejazdu na krótkich odcinkach, ale także zwiększy bezpieczeństwo dzięki wyeliminowaniu niebezpiecznych lewoskrętów i zjazdów. Przewidziana jest również budowa nowych chodników, co szczególnie poprawi sytuację pieszych wzdłuż zatłoczonej trasy.

Szczegóły inwestycji: konkretne zmiany i nowe trasy

Według informacji przekazanych przez Macieja Ostrowskiego, dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, kluczowym elementem będzie wytyczenie dwóch dróg lokalnych równoległych do Zakopianki. Pozwolą one odseparować ruch lokalny od turystycznego i tranzytowego, co jest istotne szczególnie w okresach wzmożonego ruchu. Dzięki temu mieszkańcy okolicznych miejscowości, takich jak Libertów, Głogoczów czy Jawornik, zyskają łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły czy sklepów, bez konieczności korzystania z głównej trasy.

Planowana modernizacja obejmuje:

  • Poszerzenie 21,4 km istniejących dróg do 6 metrów szerokości,
  • Budowę 4,5 km zupełnie nowych odcinków,
  • Rozbudowę węzła w Jaworniku, na który zabezpieczono dodatkowe 100 milionów złotych.

Prace projektowe ruszą już w przyszłym roku, a fizyczna realizacja planowana jest na lata 2031–2032. Inwestycja obejmie kilka szczególnie newralgicznych fragmentów Zakopianki:

  • 8,8 km od nowego układu w Libertowie aż po węzeł Głogoczów,
  • 1,1 km w okolicy Krzyszkowic,
  • 1,3 km na terenie Syberii w Jaworniku,
  • 950 metrów na Tarnówku w Jaworniku,
  • Odcinek od skrzyżowania z DW 955 do węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego,
  • 1 km na południe od powstającego węzła Myślenice.

Szerszy kontekst: przyszłość ruchu i nowe połączenia

Warto wiedzieć, że obecne plany modernizacyjne dla Zakopianki są częścią szerszej strategii transportowej dla regionu. Wiceminister Bukowiec uspokaja, że projekt nie jest powiązany z przyszłą drogą ekspresową S7 Kraków–Myślenice, której propozycje pojawią się już wkrótce. Na sytuację komunikacyjną wpływ będzie miała także Beskidzka Droga Integracyjna S52, która może przejąć część ruchu tranzytowego. Trwają analizy nad wyborem najbardziej efektywnego wariantu przebudowy, tak aby korzyści odczuli zarówno kierowcy, jak i piesi mieszkańcy aglomeracji.

Co zyskają mieszkańcy i podróżni?

Przyszłe zmiany na Zakopiance oznaczają nie tylko szybsze przejazdy, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo i poprawę komfortu życia osób mieszkających wzdłuż trasy. Nowe drogi lokalne pozwolą uniknąć uciążliwych korków w godzinach szczytu, a piesi wreszcie doczekają się chodników na najbardziej uczęszczanych odcinkach. Rozwiązania te mają realną szansę zmienić codzienność kierowców i mieszkańców, uwalniając główną arterię od zbędnego ruchu lokalnego i poprawiając płynność komunikacji w całym regionie.