Bezpieczne szkoły, lepsza przyszłość: szkolenie o profilaktyce przemocy w Wieliczce

Bezpieczne szkoły, lepsza przyszłość: szkolenie o profilaktyce przemocy w Wieliczce

10 października 2025 roku w Mediatece – Bibliotece Miejskiej w Wieliczce zorganizowano szkolenie, które przyciągnęło ekspertów z dziedziny edukacji i zapobiegania przemocy wśród młodzieży. Wydarzenie było częścią projektu „Procedura PIN”, który wspiera rządowy program „Razem bezpieczniej” na lata 2025–2028. Głównym prelegentem był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, uznany specjalista w pedagogice i edukacji medialnej.

Wspólne działania na rzecz młodzieży

Szkolenie otworzył Tomasz Machnik, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, podkreślając znaczenie współpracy różnych instytucji dla dobra młodzieży. Całe wydarzenie prowadził Błażej Pasiut, psycholog i mediator. Uczestnicy szkolenia to m.in. dyrektorzy szkół, pedagodzy, nauczyciele oraz psycholodzy z placówek gminy Wieliczka. Dołączyli do nich przedstawiciele przedszkoli, lokalnych organizacji oraz rodzice.

Program szkolenia i jego elementy

Szkolenie rozpoczęło się wykładem prof. Pyżalskiego o znaczeniu profilaktyki przemocy wśród młodzieży. Podkreślał on rolę dialogu i szacunku w szkołach. Następnie uczestnicy wzięli udział w dwóch blokach warsztatowych: pierwszy dotyczył zapobiegania przemocy i wzmacniania relacji między uczniami, drugi zaś skupiał się na interwencjach w sytuacjach przemocy.

Nowoczesne podejście do zagadnienia bezpieczeństwa

Projekt „Procedura PIN” to nowatorska inicjatywa umożliwiająca szkołom lepsze zarządzanie sytuacjami kryzysowymi. Skupia się na rozwijaniu kompetencji nauczycieli oraz współpracy między instytucjami. Planowane są dalsze szkolenia i warsztaty dla rodziców oraz ćwiczenia praktyczne, które pomogą ocenić efektywność wdrożonych procedur. Zastępca Burmistrza ds. Społecznych, Rówiński Lucjan, zaznacza, że celem projektu jest długoterminowe podniesienie bezpieczeństwa w szkołach.

Wspólna odpowiedzialność za przyszłość młodzieży

Inicjatywy jak „Procedura PIN” pokazują, że bezpieczeństwo uczniów to wspólny cel rodziny, szkoły i samorządu. Zaangażowanie różnych instytucji pomaga tworzyć środowisko edukacyjne oparte na wsparciu i współodpowiedzialności. Dzięki temu Wieliczka staje się przykładem dla innych, jak skutecznie budować bezpieczną przestrzeń edukacyjną.

Wydarzenie w Wieliczce podkreśla wagę zintegrowanego podejścia do problemu przemocy rówieśniczej. Dzięki efektywnej współpracy wielu instytucji oraz zaangażowaniu lokalnej społeczności, możliwe jest stworzenie bardziej bezpiecznego i wspierającego środowiska dla młodzieży. To przykład, z którego mogą czerpać inne gminy w kraju.

Źródło: facebook.com/Wieliczka