Przywrócenie ruchu na skrzyżowaniu ulic Centralnej i Nowohuckiej pomimo niezakończonej przebudowy

Przywrócenie ruchu na skrzyżowaniu ulic Centralnej i Nowohuckiej pomimo niezakończonej przebudowy

Jak zapowiadano, od piątkowego poranka, 7 marca, kierowcy będą mogli ponownie korzystać ze skrzyżowania ulic Centralnej z Nowohucką. Mimo że pełne ukończenie przebudowy skrzyżowania jest jeszcze niedopuszczalne z powodu trwającego sporu prawnego dotyczącego terenów objętych decyzją Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), rozpoczęte zostało postępowanie egzekucyjne.

Zgodnie z planem, w piątek zostanie przywrócony ruch na skrzyżowaniu zgodnie z tymi samymi zasadami, które obowiązywały przed rozpoczęciem robót budowlanych. Zmianie ulegnie jednak układ pasów ruchu po wyjeździe z ulicy Centralnej, gdzie kierowcy będą mieli do wyboru pas do skrętu w prawo (w stronę ronda) lub wspólny pas do jazdy prosto (do centrum handlowego) i w lewo (w stronę mostu).

Prace nad przebudową skrzyżowania ulic Centralnej i Nowohuckiej rozpoczęły się podczas letnich wakacji ubiegłego roku. Deweloper zajmuje się tym na podstawie umowy z miastem. Przed przystąpieniem do robót uzyskał wszystkie niezbędne zezwolenia i zgody, w tym również decyzję ZRID dotyczącą czterech działek położonych na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania, które są objęte inwestycją. Te tereny są ogrodzone wspólnym płotem. Podczas prac nad modernizacją ulicy Centralnej okazało się, że właściciel gruntów odmawia oddania nieruchomości i rości sobie prawo do posiadania działek należących do Skarbu Państwa i Gminy Miejskiej Kraków, co uniemożliwiło dalsze prace nad przebudową. Na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania planowane jest utworzenie nowego chodnika i ścieżki rowerowej przecinającej zarówno ulicę Centralną, jak i Nowohucką. W tym miejscu konieczne jest także wykonanie betonowego zabezpieczenia ciepłociągu. Bez dostępu do działek niemożliwe jest jednak dokończenie prac związanych z rozbudową sygnalizacji świetlnej.

Celem przebudowy skrzyżowania jest zwiększenie jego przepustowości poprzez dodanie dodatkowego pasa ruchu do skrętu w prawo z ulicy Centralnej na ulicę Nowohucką, pasa do jazdy prosto w kierunku centrum handlowego, oraz pasa do skrętu w lewo na ulicę Nowohucką. Bezpieczeństwo pieszych ma zostać zwiększone poprzez wybudowanie wyspy rozdzielającej jezdnie wjazdową od wyjazdowej na ulicy Centralnej. Przewidziano również miejsce na osobny pas dla autobusów między skrzyżowaniem a przystankiem autobusowym na ulicy Nowohuckiej w kierunku ronda Dywizjonu 308. Powstanie także ścieżka rowerowa, która umożliwi rowerzystom przejazd po dedykowanej infrastrukturze zarówno ulicy Centralnej, jak i ulicy Nowohuckiej po stronie południowej i północnej skrzyżowania.