Nowa arteria komunikacyjna w Krakowie – Trasa Wolbromska – gotowa do oddania jeszcze w tym roku

Nowa arteria komunikacyjna w Krakowie – Trasa Wolbromska – gotowa do oddania jeszcze w tym roku

Kraków czeka na otwarcie istotnego dla jego infrastruktury drogowej projektu – Trasy Wolbromskiej. Ta dwukilometrowa droga ma na celu ułatwić transport z i do północnej części miasta, a jej budowa została już zakończona. Wnioskowano również o pozwolenie na jej użytkowanie, co sugeruje, że będzie dostępna dla publiczności jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Trasa Wolbromska rozpoczyna swój przebieg w okolicach ulicy Pachońskiego w Krakowie, a kończy na terytorium gminy Zielonki, gdzie planowany jest przyszły węzeł północnej obwodnicy Krakowa. Według informacji podanych przez Urząd Miasta Krakowa, nowa trasa ma za zadanie zarówno poprawić komunikację od północy do Krakowa, jak i zmniejszyć obciążenie istniejących dróg dojazdowych do Krakowa z gminy Zielonki – ulic Łokietka i Glogera. Te arterie często cierpią na korki, stając się jednymi z najbardziej zatłoczonych tras w aglomeracji krakowskiej.

Zakończenie budowy tej ważnej drogi oznacza, że pozostają teraz tylko ostatnie formalności, które muszą zostać spełnione. Trasa Wolbromska stanie się alternatywą dla dwóch istniejących ulic w Krakowie: Jasnogórskiej i alei 29 Listopada, a w ostatecznym kształcie zostanie połączona z budowaną obecnie północną obwodnicą Krakowa. Planuje się także poprowadzić nią komunikację autobusową, aby mogli z niej korzystać również mieszkańcy nieposiadający własnych środków transportu.

Budowa nowej drogi rozpoczęła się w drugiej połowie ubiegłego roku. Jest to wynik współpracy samorządu miejskiego Krakowa oraz samorządu województwa małopolskiego, a trasa przecina tereny gmin Kraków i Zielonki.

W Krakowie, Zarząd Inwestycji Miejskich odpowiada za kilometrowy odcinek Trasy Wolbromskiej. Ten fragment składa się z dwóch jezdni, każda z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, a także chodników i ścieżek rowerowych.

Projekt obejmował również budowę wiaduktu nad torami kolejowymi i przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów. Zbudowano także łącznik między nową trasą a ulicą Glogera, z rondem turbinowym. Długość ul. Glogera została rozbudowana o około 200 metrów. Projekt przewidywał również zasadzenie ponad 500 drzew i krzewów. Trasa Wolbromska, która kosztowała 80 milionów złotych, została częściowo sfinansowana ze środków unijnych, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, skąd uzyskano dotację w wysokości prawie 20 milionów złotych.