Nadchodzą zmiany w Krakowie: rozpoczyna się budowa kładki Kazimierz-Ludwinów nad Wisłą

Nadchodzą zmiany w Krakowie: rozpoczyna się budowa kładki Kazimierz-Ludwinów nad Wisłą

W Krakowie, po niedawnym zakończeniu prac przy budowie mostu kolejowego w pobliżu ulicy Podgórskiej, ruszyły prace przy niezwykle istotnym projekcie – budowie nowej kładki na Wiśle. W miejscu, gdzie przed laty znajdował się hotel Forum, teraz pojawiły się ciężkie maszyny, a także barierki i kontenery dla pracujących robotników. Zaczynają się prace przy wyjątkowo ważnej inwestycji, która łączyć będzie Kazimierz z Ludwinowem. Mimo protestów, które towarzyszyły temu projektowi, inwestycja zaczyna być realizowana. Jej efektem będą niestety pewne utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców. Osoby spacerujące bulwarami w stronę dawnego hotelu Forum muszą liczyć się z koniecznością pokonania dłuższej trasy.

Już od 3 stycznia zaczęła obowiązywać nowa organizacja ruchu spowodowana właśnie budową kładki Kazimierz – Ludwinów. Najbardziej dotknie ona pieszych i rowerzystów korzystających z dróg po stronie Ludwinowa.

Pierwszym etapem budowy nowej przeprawy dla pieszych i rowerzystów jest przebudowa sieci gazowej przy ulicy Ludwinowskiej. W miejscu, gdzie bulwar Wołyński łączy się z ulicą Ludwinowską oraz w okolicy przedszkola integracyjnego „Pod Kasztanami”, uruchomione zostały wloty i wyjazdy z placu budowy. Na drodze dojazdowej obowiązuje zakaz postoju i zatrzymywania się.

W związku z tymczasową organizacją ruchu, zamknięty został odcinek bulwaru Wołyńskiego od ul. Ludwinowskiej aż do rejonu balonu widokowego, który znajduje się na zachód od dawnego hotelu Forum. Piesi i rowerzyści powinni kierować się zgodnie z oznakowaniami i korzystać z ulic Ludwinowskiej i Konopnickiej. Zapewniono jednak dostęp do barek hotelowych od strony zachodniej bulwaru. Tak ustalona organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu jej odwołania.

Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz – Ludwinów jest realizowana przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie oraz firmę Primost Południe sp. z o.o., na podstawie podpisanej umowy. Całość kontraktu opiewa na kwotę 113,7 mln zł, a czas realizacji wyniesie 26 miesięcy.

Planowana przeprawa będzie mieć około 130 metrów długości, prawie 14 metrów szerokości i najwyższy punkt będzie wynosił blisko 16 metrów. Połączy ona bulwar Inflancki między ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Cała konstrukcja składać się będzie z trzech części połączonych ze sobą, które stworzone będą przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamontowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Jak zapewniają urzędnicy, inwestycja ta zostanie wykonana z możliwie najmniejszą ingerencją w przyrodę. Zostaną wycięte tylko dwie rośliny, za które posadzonych zostanie osiem nowych drzew. Dodatkowo przesadzone zostanie jedno drzewo. Projekt ten realizowany jest przede wszystkim z myślą o mieszkańcach Krakowa i ma na celu stworzenie dogodnego połączenia dla pieszych i rowerzystów, omijającego istniejące mosty drogowe. Dzięki tej inwestycji przejazd rowerem z południowych dzielnic do centrum Krakowa stanie się krótszy, a mieszkańcy Starego Miasta zyskają łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, takich jak Planty im. Floriana Nowackiego czy dolina rzeki Wilgi. Warto też zauważyć, że po zakończeniu prac poprawi się stan infrastruktury komunalnej po obu stronach Wisły dzięki przebudowie sieci podziemnych.