Pociągiem na krakowskie Malediwy? Nowy przystanek kolejowy otworzy drogę do popularnego kąpieliska

Pociągiem na krakowskie Malediwy? Nowy przystanek kolejowy otworzy drogę do popularnego kąpieliska

Wkrótce, prawdopodobnie w 2025 roku, mieszkańcy Krakowa będą mogli skorzystać z nowego, wygodnego środka transportu do jednego z najpopularniejszych miejsc wypoczynku w mieście – Przylaska Rusieckiego. To podmiejskie osiedle Nowej Huty słynie z otwartego w 2021 roku kąpieliska, które szybko zdobyło miano „krakowskich Malediwów”. Dzięki pozwoleniu na budowę nowego przystanku kolejowego, miejsce to będzie łatwiej dostępne również dla tych, którzy wolą podróżować pociągiem.

Małopolski Wojewoda Krzysztof Jan Klęczar wydał oficjalne pozwolenie na budowę przystanku osobowego o nazwie Kraków Przylasek dnia 8 maja. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności. Jak zauważył Klęczar, rozbudowa sieci kolejowej to odpowiedź na rosnące potrzeby komunikacyjne nie tylko mieszkańców Nowej Huty, ale także całego miasta i okolicznych gmin. Dodatkowo, przyczynia się to do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, ograniczenia hałasu i poprawy jakości powietrza.

PKP Polskie Linie Kolejowe planują rozpocząć prace budowlane w najbliższym czasie. Projekt, który jest realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj” od jesieni poprzedniego roku, ma zakończyć się w grudniu 2024 roku. Inwestycja ta ma kosztować ponad 7 mln zł. Przystanek zostanie zbudowany w pobliżu Przylaska Rusieckiego, co zwiększy dostępność kolejowej komunikacji dla mieszkańców wschodniej części Nowej Huty oraz umożliwi szybki dojazd pociągiem do miejsca letniego wypoczynku.

Nowa infrastruktura obejmie dwa perony, które powstaną obok przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Rzepakowej, na linii kolejowej nr 95 (Kraków Mydlniki – Podłęże). W projekcie przewidziano również budowę infrastruktury towarzyszącej, takiej jak chodniki, dojścia do peronów, konstrukcje oporowe, urządzenia odwadniające oraz sieć trakcyjną. Dodatkowo, przystanek będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niedowidzących i o ograniczonych możliwościach poruszania się, co przyczyni się do zmniejszenia barier architektonicznych.